Тiм Рот

Тiм Рот (Tim Roth / Тим Рот) народився 14 травня 1961 року у Лондонi. Його батько був журналiстом, мати – художницею-пейзажисткою. Тiм вивчав скульптуру у Кембервiльськiй школi мистецтв i водночас цiкавився панк-роком, особливо групою Sex Pistols: “Цей рух був лiвим, тобто визвольним, оскiльки наша краiна була дуже правою”. Хлопець вперше з’явився на сценi ще у шкiльнi роки, зiгравши головну роль у виставi про Дракулу. Однак його подальшi контакти з акторством здебiльшого зводилися до звичайнiсiнького хулiганства: разом з друзями-панками юний Тiм приносив до театру бомби зi смердючою начинкою i знущався з виконавцiв. Сам вiн так розповiдаe про цi своi “подвиги”: “Нашi гормони так i лiтали. Одного разу через нас навiть припинили виставу i сказали: “Або заспокойтесь, або йдiть геть”. Пiзнiше я працював з акторами, яких ми тодi образили. Але я нiколи не розмовляв з ними на цю тему”.

Коли молодий бешкетник подорослiшав, вiн зацiкавився професieю актора всерйоз. Рот вважаe, що його свiтогляд формували картини Мартiна Скорсезе: “Я переглянув “Таксиста” десять разiв. Як i стрiчку Вiльяма Фрiдкiна “Французький зв’язковий”. Я також переглядав багато разiв “Злi вулицi” та “Скаженого бика”. Мене захоплюe в американському кiно те, що кiнематографiсти, такi як Скорсезе, розмiщують дiю своiх фiльмiв у робiтничому середовищi Нью-Йорка. На жаль, цього немаe у бiльшостi британських картин. Вони про заможних людей та iх проблеми, якi мене не цiкавлять”.

Тiм Рот (Tim Roth / Тим Рот) народився 14 травня 1961 року у Лондонi. Його батько був журналiстом, мати – художницею-пейзажисткою. Тiм вивчав скульптуру у Кембервiльськiй школi мистецтв i водночас цiкавився панк-роком, особливо групою Sex Pistols: “Цей рух був лiвим, тобто визвольним, оскiльки наша краiна була дуже правою”. Хлопець вперше з’явився на сценi ще у шкiльнi роки, зiгравши головну роль у виставi про Дракулу. Однак його подальшi контакти з акторством здебiльшого зводилися до звичайнiсiнького хулiганства: разом з друзями-панками юний Тiм приносив до театру бомби зi смердючою начинкою i знущався з виконавцiв. Сам вiн так розповiдаe про цi своi “подвиги”: “Нашi гормони так i лiтали. Одного разу через нас навiть припинили виставу i сказали: “Або заспокойтесь, або йдiть геть”. Пiзнiше я працював з акторами, яких ми тодi образили. Але я нiколи не розмовляв з ними на цю тему”.

Коли молодий бешкетник подорослiшав, вiн зацiкавився професieю актора всерйоз. Рот вважаe, що його свiтогляд формували картини Мартiна Скорсезе: “Я переглянув “Таксиста” десять разiв. Як i стрiчку Вiльяма Фрiдкiна “Французький зв’язковий”. Я також переглядав багато разiв “Злi вулицi” та “Скаженого бика”. Мене захоплюe в американському кiно те, що кiнематографiсти, такi як Скорсезе, розмiщують дiю своiх фiльмiв у робiтничому середовищi Нью-Йорка. На жаль, цього немаe у бiльшостi британських картин. Вони про заможних людей та iх проблеми, якi мене не цiкавлять”.

Вплив творчостi Скорсезе вiдчутний у бiльшостi екранних образiв Рота. Його персонажi – трагiкомiчнi кримiнальники-аутсайдери, безжальнi, антипатичнi i приреченi, могли б органiчно вписатися у багатоликий свiт поета “злих вулиць” (не випадково деякi критики порiвнювали актора з молодим Де Нiро).

У 21 рiк Рот дебютував на англiйському телебаченнi роллю скiнхеда Тревора у стрiчцi Алана Кларка “Зроблено у Британii” (1982). Образ 16-рiчного хлопця зi свастикою на лобi, який ненавидить весь свiт i в першу чергу самого себе, актор досi називаe своiм улюбленим. Повною протилежнiстю Тревора був Колiн – тихий невдаха, нещасний представник великоi родини безробiтних, зiграний Ротом у фiльмi Майка Лi “Тим часом” (1983). Цi двi першi роботи стали ескiзами багатьох майбутнiх ролей актора, побудованих на поeднаннi агресii та вразливостi.

Хоча першi кроки Рота й належать британському кiно, вiн не приховуe своei зневаги до нього: “Тi, хто переглядаe англiйськi стрiчки, гадають, що Англiя – це будинок парламенту та багатi люди в елегантному вбраннi. А насправдi бiльшiсть людей живе дуже бiдно”. Тому, зiгравши кiлька незначних ролей у британських кiно- i телефiльмах, у 1991 роцi бунтiвник вирушив пiдкоряти Голлiвуд.

Спочатку Лос-Анджелес справив на Рота далеко не найкраще враження: “Я ненавидiв це мiсто. Все, що я знав про нього, це були зустрiчi з представниками кiностудiй та вечiрки, на якi я повинен був ходити. У мене не було друзiв.

Першою особою, що дiйсно потурбувалася про мене, окрiм мого агента, був Шон Пенн. Вiн зателефонував менi. Думка, що я розмовляю з ним, лякала мене, бо вiн був тим, кого я обожнював. Але потiм передзвонив йому, бо бiльше нiкого не знав. Вiн показав менi все. А коли у тебе e друзi, то Лос-Анджелес – просто чудове мiсце”.

У США Рот здобув популярнiсть завдяки ролi “мiстера Оранжевого” у легендарних нинi “Скажених псах”. Смертельно поранений полiцейський пiд прикриттям, втягнений у жорстокi розбiрки мiж грабiжниками, – eдиний персонаж стрiчки, що дiйсно викликаe спiвчуття i привносить у кривавий фарс вiдчуття справжнього болю. Так само вдалою була наступна спiльна робота актора з Тарантiно: герой Рота, недолугий грабiжник Рiнго, iдеально вiдповiдаe глузливо-кримiнальнiй атмосферi “Кримiнального чтива”. Про самого Тарантiно Тiм вiдгукуeться так: “Це неординарний кiнематографiст, надзвичайно енергiйний та кумедний. Коли знiмаe окремi сцени, то все здаeться зовсiм не смiшним, але, ?’eднавши iх у цiле, досягаe вражаючих результатiв, того, що називають “цирк Тарантiно”. Не знаю, як вiн це робить, мабуть, володie особливим рецептом”.

Бiльшiсть кiноперсонажiв Тiма Рота – типовi маргiнали. Юний викрадач Майрон (“Стукач”), найманий вбивця Джошуа Шапiро (“Маленька Одеса”), бездомний наркоман Стретч (“Глухий кут”), кровожерний гангстер Голландець Шульц (“Бандити”) – всi вони не визнають над собою нi закону, нi будь-яких моральних зобов’язань, розiрвавши зв’язки з нормальним життям. Iх зреклися рiднi й друзi, а оточують лише такi ж покидьки, здатнi щохвилини вчепитися в горлянку, i навiть вiрний пiстолет у руцi врештi-решт спрацьовуe проти самих iзгоiв.

Можливо, найпоказовiшою для Рота e роль Арчiбальда у картинi Майкла Кейтон-Джонса “Роб Рой” (1995). Це позашлюбний син багатiя, позбавлений честi та совiстi, що впродовж фiльму сie зло, завойовуючи повагу аморальних вельможних осiб, але у фiналi гине вiд руки шляхетного головного героя. Бездоганна акторська робота висувалась на здобуття “Оскара”, хоча сам виконавець вважав, що створив “карикатуру на англiйця”.

Втiм, Рот нiколи не бажав обмежувати себе одним амплуа. Образи, втiленi актором, демонструють вражаюче багатство його творчоi палiтри: вiд ефектноi ексцентрiади (“Чотири кiмнати”) до “небезпечного” романтизму (“Усi кажуть, що я тебе кохаю” Вудi Аллена). Талановитий лицедiй однаково вiльно почуваeться як у сучасному матерiалi, так i в iсторичних костюмних стрiчках (“Розенкранц i Гiльденстерн мертвi”, “Ватель”).

Одна з найвiдомiших робiт актора – генерал-шимпанзе Тейд у “Планетi мавп” (2001) Тiма Бертона. Несамовитий тиран, який люто катуe як рабiв-людей, так i братiв-мавп, завдяки яскравому виконанню Рота сприймаeться як iронiчна варiацiя образу “суперлиходiя”. Актор заявив, що охоче повернеться до цього персонажу, якщо режисером продовження “Планети” також буде Бертон.

У 2000 р. Рот дебютував у режисурi фiльмом “Зона вiйськових дiй”. Проте найголовнiшим для нього все ж таки залишаeться акторство: “Я хочу випробовувати себе у найрiзноманiтнiших фiльмах i ролях, у комедiях i бойовиках, психологiчних драмах або у якихось дивацьких картинах. Я хочу бути актором, у цьому сенс мого життя”.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *