Пiдсумки 2005 року

Пiдсумки кiнематографiчного року найлегше почати з пiдсумкiв комерцiйних – з ними легше, тут цифри кажуть самi за себе. Отже, найкасовiшi фiльми року в американському кiнопрокатi…

Пiдсумки кiнематографiчного року найлегше почати з пiдсумкiв комерцiйних – з ними легше, тут цифри кажуть самi за себе. Отже, найкасовiшi фiльми року в американському кiнопрокатi:

1. [Зорянi вiйни. Епiзод III: Помста сiтхiв->revenge-of-the-sith] (Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith) – $379,800,000
2. [Гаррi Поттер та вогненний кубок->harry-potter-and-goblet-of-fire-2] (Harry Potter and the Goblet of Fire) – $262,500,000
3. [Вiйна свiтiв->war-of-the-worlds-2] (War of the Worlds) – $232,600,000
4. [Незванi гостi->wedding-crashers] (Wedding Crashers) – $204,000,000
5. [Бетмен: Початок->batman-begins] (Batman Begins) – $203,600,000
6. [Чарлi i шоколадна фабрика->charlie-and-chocolate-factory] (Charlie and the Chocolate Factory) – $201,300,000
7. [Мадагаскар->madagascar] (Madagascar) – $191,600,000
8. [Мiстер i мiсiс Смiт->mr-and-mrs-smith] (Mr. and Mrs. Smith) – $184,600,000
9. Правила зйому: Метод Хiтча (Hitch) – $177,600,000
10. [Хронiки Нарнii: Лев, чаклунка i чарiвна
шафа->chronicles-of-narnia] (The Chronicles of Narnia: The Lion,
the Witch and the Wardrobe) – $163,500,000
11. [Все або нiчого->the-longest-yard] (Longest Yard, The) – $157,800,000
12. [Фантастична четвiрка->fantastic-four] (Fantastic Four) – $152,700,000
13. Роботи (Robots) – $128,200,000
14. Курчатко Ципа (Chicken Little) – $127,000,000
15. [Кiнг-Конг->king-kong] (King Kong) – $118,700,000
16. Лисий нянь: Спецзавдання (Pacifier, The) – $109,500,000
17. Сорокарiчний та незайманий (40 Year Old Virgin, The) – $101,400,000
18. [Iлюзiя польоту->flightplan] (Flightplan) – $84,500,000
19. [Якщо свекруха – монстр->monster-in-law-2] (Monster-in-Law) – $82,900,000
20. Перетнути межу (Walk the Line) – $82,500,000

Продовжити читання “Пiдсумки 2005 року”

Гаррi Поттер i фiлософський камiнь

Гаррi Поттер i фiлософський камiнь (Harry Potter and The Sorcerer’s Stone / Гарри Поттер и философский камень). США, 2001. Режисер Крiс Коламбус. У ролях: Денieл Редклiфф, Руперт Грiнт, Емма Вотсон, Рiчард Харрiс, Алан Рiкмен, Меггi Смiт, Iан Харт, Джон Клiз, Роббi Колтрейн, Джон Херт.

1+1, субота 31 грудня, 16.45

Звичайний англiйський хлопчик Гаррi Поттер несподiвано дiзнаeться, що e сином могутнiх магiв, i отримуe запрошення у школу чарiвникiв Хогвартс. Там герой знаходить справжнiх друзiв, разом з якими намагаeться зупинити лиходiя Волан-де-Морта, котрий вбив його батькiв…

Ця видовищна кiноказка принесла “фабрицi мрiй” великi грошi (за три тижнi демонстрацii у США “Гаррi Поттер” зiбрав 240 мiльйонiв) i побила чимало касових рекордiв попереднiх рокiв. Спочатку романи Дж. К. Роулiнг збирався екранiзувати Бред Сiлберлiнг (“Каспер”), потiм – Стiвен Спiлберг, який хотiв поeднати в однiй картинi сюжетнi лiнii трьох перших книг про юного чарiвника i запросити на головну роль Хейлi Джоела Осмента (“Штучний iнтелект”), однак у лютому 2000 р. вiдмовився вiд постановки. Продюсери пропонували режисерське крiсло Роберту Земекiсу та Рону Говарду, але врештi-решт вiддали перевагу Коламбусу. Якщо судити за результатами касових зборiв, вiн виправдав надii як прихильникiв книги, так i любителiв кiно.

Гаррi Поттер i фiлософський камiнь (Harry Potter and The Sorcerer’s Stone / Гарри Поттер и философский камень). США, 2001. Режисер Крiс Коламбус. У ролях: Денieл Редклiфф, Руперт Грiнт, Емма Вотсон, [Рiчард Харрiс->richard-harris], [Алан Рiкмен->alan-rickman], Меггi Смiт, Iан Харт, Джон Клiз, Роббi Колтрейн, Джон Херт.

1+1, субота 31 грудня, 16.45

Звичайний англiйський хлопчик Гаррi Поттер несподiвано дiзнаeться, що e сином могутнiх магiв, i отримуe запрошення у школу чарiвникiв Хогвартс. Там герой знаходить справжнiх друзiв, разом з якими намагаeться зупинити лиходiя Волан-де-Морта, котрий вбив його батькiв…

Ця видовищна кiноказка принесла “фабрицi мрiй” великi грошi (за три тижнi демонстрацii у США “Гаррi Поттер” зiбрав 240 мiльйонiв) i побила чимало касових рекордiв попереднiх рокiв. Спочатку романи Дж. К. Роулiнг збирався екранiзувати Бред Сiлберлiнг (“Каспер”), потiм – Стiвен Спiлберг, який хотiв поeднати в однiй картинi сюжетнi лiнii трьох перших книг про юного чарiвника i запросити на головну роль Хейлi Джоела Осмента (“Штучний iнтелект”), однак у лютому 2000 р. вiдмовився вiд постановки. Продюсери пропонували режисерське крiсло Роберту Земекiсу та Рону Говарду, але врештi-решт вiддали перевагу Коламбусу. Якщо судити за результатами касових зборiв, вiн виправдав надii як прихильникiв книги, так i любителiв кiно.

Вeра Дрейк

Безумовно, найвизначнiший фiльм фестивалю британського кiно, який поeднуe серйознiсть проблематики з першокласним художнiм рiшенням. Блискуча робота Iмельди Стаунтон, яка стала справжньою душею фiльму. Зазвичай по-справжньому видатнi акторськi образи важко уявити без яких-небудь темних бокiв натури, але у даному випадку маeмо виняток з цього правила: в характерi Вeри Дрейк нiчого негативного фактично немаe. Стаунтон переконливо граe людину, яка живе заради iнших – своiх близьких, пацieнтiв, дiвчат, яким вона, як щиро вважаe, допомагаe. Допомагаe не заради грошей – просто тому, що не може не допомогти. Свiт, звичайно, не без людей практичних, тому доброта i певна наiвнiсть Вeри стаe джерелом прибуткiв для iнших.

У стрiчцi взагалi майже бездоганний пiдбiр персонажiв i акторiв, починаючи з чоловiка i дiтей Дрейк i закiнчуючи добрим iнспектором i суворим суддею (епiзод, чудово зiграний Джимом Броадбентом). Однак особливо вирiзняeться вiдморожена парочка – дочка Вeри та знайдений для неi наречений, вони фактично крадуть фiльм у його першiй половинi, викликаючи дуже жваву глядацьку реакцiю. Ця лiнiя, до речi, свiдчить, що Дрейк – жiнка хоч в чомусь i наiвна, але зовсiм не дурна i в людях розбираeться.

Безумовно, найвизначнiший фiльм [фестивалю британського кiно->british-film-festival], який поeднуe серйознiсть проблематики з першокласним художнiм рiшенням. Блискуча робота Iмельди Стаунтон, яка стала справжньою душею фiльму. Зазвичай по-справжньому видатнi акторськi образи важко уявити без яких-небудь темних бокiв натури, але у даному випадку маeмо виняток з цього правила: в характерi Вeри Дрейк нiчого негативного фактично немаe. Стаунтон переконливо граe людину, яка живе заради iнших – своiх близьких, пацieнтiв, дiвчат, яким вона, як щиро вважаe, допомагаe. Допомагаe не заради грошей – просто тому, що не може не допомогти. Свiт, звичайно, не без людей практичних, тому доброта i певна наiвнiсть Вeри стаe джерелом прибуткiв для iнших.

Продовжити читання “Вeра Дрейк”

Гомер та Еддi

Гомер та Еддi (Homer and Eddie / Гомер и Эдди). США, . Режисер Андрiй Кончаловський. У ролях: Джеймс Белушi, Вупi Голдберг, Карен Блек, Ернестiна Макклендон.

К1, п’ятниця 30 грудня, 21.05

Добрий i трохи недорозвинутий Гомер (Белушi) i агресивна афро-американка Еддi (Голдберг) мандрують Америкою на старенькому автомобiлi. Iм доводиться побувати у рiзних мiсцях, Гомер намагаeться з кимось потоваришувати, а Еддi може i пригрозити своiм пiстолетом… Роад-мувi з eвропейським присмаком i добрими акторами, який не мав успiху в США, але отримав головний приз кiнофестивалю в Сан-Себастьянi.

Гомер та Еддi (Homer and Eddie / Гомер и Эдди). США, 1989. Режисер Андрiй Кончаловський. У ролях: [Джеймс Белушi->james-belushy], [Вупi Голдберг->woopy-goldberg], Карен Блек, Ернестiна Макклендон.

К1, п’ятниця 30 грудня, 21.05

Добрий i трохи недорозвинутий Гомер (Белушi) i агресивна афро-американка Еддi (Голдберг) мандрують Америкою на старенькому автомобiлi. Iм доводиться побувати у рiзних мiсцях, Гомер намагаeться з кимось потоваришувати, а Еддi може i пригрозити своiм пiстолетом… Роад-мувi з eвропейським присмаком i добрими акторами, який не мав успiху в США, але отримав головний приз кiнофестивалю в Сан-Себастьянi.

Хронiки Нарнii: Лев, чаклунка i чарiвна шафа

Хронiки Нарнii: Лев, чаклунка i чарiвна шафа (The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe / Хроники Нарнии: Лев, колдунья и волшебный шкаф). США, 2005. Режисер Ендрю Адамсон. У ролях: Тiльда Суiнтон, Джорджи Хенлi, Скандар Кейнс, Анна Поплуелл, Вiльям Мослi, Джим Броадбент, Джеймс Макейвой, Руперт Еверетт, Патрiк Кейк.

Дiя вiдбуваeться пiд час Другоi свiтовоi вiйни. Щоб врятувати чотирьох англiйських дiтей – Пiтера, Сюзан, Едмунда та Люсi Певенсi – вiд жахiв бомбардувань, iх вiдсилають у передмiстя до старого професора. Дослiджуючи свiй новий дiм, дiти знаходять старовинну шафу, дверi якоi ведуть до чарiвноi краiни Нарнii, населеноi рiзними дивовижними створiннями й людьми. Бiла Чаклунка заморозила Нарнiю, i ii жителям не судилося б побачити весну, якби не маленькi Певенсi та могутнiй лев Аслан…

Хронiки Нарнii: Лев, чаклунка i чарiвна шафа (The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe / Хроники Нарнии: Лев, колдунья и волшебный шкаф). США, 2005. Режисер [Ендрю Адамсон->andrew-adamson]. У ролях: [Тiльда Суiнтон->tilda-swinton], Джорджи Хенлi, Скандар Кейнс, Анна Поплуелл, Вiльям Мослi, [Джим Броадбент->jim-broadbent], Джеймс Макейвой.

Дiя вiдбуваeться пiд час Другоi свiтовоi вiйни. Щоб врятувати чотирьох англiйських дiтей – Пiтера, Сюзан, Едмунда та Люсi Певенсi – вiд жахiв бомбардувань, iх вiдсилають у передмiстя до старого професора. Дослiджуючи свiй новий дiм, дiти знаходять старовинну шафу, дверi якоi ведуть до чарiвноi краiни Нарнii, населеноi рiзними дивовижними створiннями й людьми. Бiла Чаклунка заморозила Нарнiю, i ii жителям не судилося б побачити весну, якби не маленькi Певенсi та могутнiй лев Аслан…

Продовжити читання “Хронiки Нарнii: Лев, чаклунка i чарiвна шафа”

Поцiлуймося востаннe

Стрiчка вiдомого британського режисера Лоуча виграe в першу чергу за рахунок не яскравих художнiх рiшень, а обраноi тематики. Навiть якщо не брати до уваги, що будь-яка картина, що торкаeться проблеми ставлення до мусульманства у сучасному свiтi i особливо пов’язаних з ним несправедливостей, приречена зараз на найпильнiшу увагу – проблема вибору мiж особистим щастям та вiрностi своiй сiм’i та своiй культурi була i завжди буде актуальною.

Головним плюсом фiльму, швидше за все, можна назвати те, що постановник в жоднiй мiрi не полегшуe глядачу проблему вибору симпатiй, вiдмовляючись пiдiгрувати тiй чи iншiй сторонi зображеного конфлiкту. У Шекспiра все було значно очевиднiше: молодих закоханих знищувала жорстокiсть й непримиримiсть ворожнечi iхнiх рiдних, тобто стосовно симпатiй питань не виникало. Сучасний конфлiкт, який у Лоуча аж нiяк не здаeться надуманим, набагато складнiший.

Стрiчка вiдомого британського режисера Лоуча виграe в першу чергу за рахунок не яскравих художнiх рiшень, а обраноi тематики. Навiть якщо не брати до уваги, що будь-яка картина, що торкаeться проблеми ставлення до мусульманства у сучасному свiтi i особливо пов’язаних з ним несправедливостей, приречена зараз на найпильнiшу увагу – проблема вибору мiж особистим щастям та вiрностi своiй сiм’i та своiй культурi була i завжди буде актуальною.

Продовжити читання “Поцiлуймося востаннe”

Рiшення про лiквiдацiю

Рiшення про лiквiдацiю (Executive Decision / Решение о ликвидации). США, 1996. Режисер Стюарт Беярд. У ролях: Курт Рассел, Гелi Беррi, Джон Легуiзамо, Олiвер Платт, Джо Мортон, Девiд Сачет, Стiвен Сiгал.

1+1, середа 28 грудня, 22.30

Група небезпечних арабських терористiв захоплюe американський авiалайнер “Боiнг-747”, на якому, окрiм 406 пасажирiв, знаходиться смертельний вантаж – капсули з нервово-паралiтичним газом DZ-5, якого достатньо, щоб знищити цiле мiсто. Ватажок терористiв, фанатик на iм’я Наджi Хассан (Сачет), скеровуe лiтак на Вашингтон. Щоб запобiгти трагедii, американське вiйськове керiвництво приймаe несподiване рiшення: на невеликому спецiальному лiтаку, невловимому для радарiв, воно вiдправляe на фантастично складне завдання групу спецназiвцiв на чолi з полковником Остiном Трейвiсом (Сiгал) та експертом Пентагона Девiдом Грантом (Рассел). Героi повиннi у польотi перелiзти на авiалайнер, потрапити у середину через отвiр для заправки палива i знешкодити терористiв. Неприeмностi починаються вже з перших хвилин виконання завдання… Динамiчний i видовищний “екшн” добре пройшов в американському кiнопрокатi, зiбравши 57 мiльйонiв доларiв. Вiн дуже нагадуe iнших вiдомих представникiв жанру, однак вiдрiзняeться тим, що герой ранiше непереможного Сiгала гине на п’ятнадцятiй хвилинi фiльму.

Рiшення про лiквiдацiю (Executive Decision / Решение о ликвидации). США, 1996. Режисер Стюарт Беярд. У ролях: [Курт Рассел->kurt-russell], [Гелi Беррi->haly-berry], Джон Легуiзамо, Олiвер Платт, Джо Мортон, Девiд Сачет, [Стiвен Сiгал->steven-sigal].

1+1, середа 28 грудня, 22.30

Група небезпечних арабських терористiв захоплюe американський авiалайнер “Боiнг-747”, на якому, окрiм 406 пасажирiв, знаходиться смертельний вантаж – капсули з нервово-паралiтичним газом DZ-5, якого достатньо, щоб знищити цiле мiсто. Ватажок терористiв, фанатик на iм’я Наджi Хассан (Сачет), скеровуe лiтак на Вашингтон. Щоб запобiгти трагедii, американське вiйськове керiвництво приймаe несподiване рiшення: на невеликому спецiальному лiтаку, невловимому для радарiв, воно вiдправляe на фантастично складне завдання групу спецназiвцiв на чолi з полковником Остiном Трейвiсом (Сiгал) та експертом Пентагона Девiдом Грантом (Рассел). Героi повиннi у польотi перелiзти на авiалайнер, потрапити у середину через отвiр для заправки палива i знешкодити терористiв. Неприeмностi починаються вже з перших хвилин виконання завдання… Динамiчний i видовищний “екшн” добре пройшов в американському кiнопрокатi, зiбравши 57 мiльйонiв доларiв. Вiн дуже нагадуe iнших вiдомих представникiв жанру, однак вiдрiзняeться тим, що герой ранiше непереможного Сiгала гине на п’ятнадцятiй хвилинi фiльму.

Торкаючись безоднi

Альпiнiстська тематика маe чималий видовищний потенцiал, але у бiльшостi випадкiв використовуeться досить стандартно, стаючи темою для бойовикiв з рiзноманiтними трюками на кшталт “Скелелаза” або “Вертикальноi межi”. Однак небезпека, що супроводжуe сходження на неприступнi вершини, складнi стосунки, якi виникають мiж людьми пiд час таких подорожей, дають можливостi i для створення гостродраматичних творiв, i саме це доводить стрiчка Макдональда.

“Торкаючись безоднi” важко назвати видатним художнiм твором. Це гiдна екранiзацiя неймовiрноi реальноi iсторii. Першi пiвгодини взагалi важко зрозумiти, навiщо було знiмати цей фiльм. Але як тiльки Саймон рiже мотузку, стаe очевидно, що це буде не типова альпiнiстська картина. Наприкiнцi ж розумieш: ця iсторiя варта того, щоб ii розповiсти якомога бiльшiй кiлькостi людей.

Те, що про подii розповiдають iхнi учасники, живi i здоровi, даe неоднозначний ефект. Знання про те, що все закiнчиться добре, частково знижуe напругу. Якби не це, на базi такого сюжету можна було б побудувати крижаний трилер, але режисер навiть не намагався це зробити. Його цiкавить подвиг конкретноi людини, перемога сили волi, трiумф виживання попри все що завгодно. Тому вiн даe можливiсть цiй людинi розповiсти все самiй. А для того, щоб переживання, якi притупились за двадцять рокiв, залишались емоцiйними, вiн проiлюстрував iх з усiм можливим реалiзмом. Ми бачимо людину, яка перемогла долю, чуeмо ii слова, вiдчуваeмо абсолютну реальнiсть кiнооповiдi, i нам передаeться ii надзвичайна життeстверджуюча сила.

Альпiнiстська тематика маe чималий видовищний потенцiал, але у бiльшостi випадкiв використовуeться досить стандартно, стаючи темою для бойовикiв з рiзноманiтними трюками на кшталт “Скелелаза” або “Вертикальноi межi”. Однак небезпека, що супроводжуe сходження на неприступнi вершини, складнi стосунки, якi виникають мiж людьми пiд час таких подорожей, дають можливостi i для створення гостродраматичних творiв, i саме це доводить стрiчка Макдональда.

Продовжити читання “Торкаючись безоднi”

Гаррi Поттер i вогненний кубок

Час невблаганний. Хлоп’ята-чарiвники ростуть, стають все бiльш довгов’язими i широкопикими, i вiдсутнiсть у них серйозних акторських здiбностей стаe все бiльш помiтною. Втiм, за чотири роки вони вжились у своi ролi в достатнiй мiрi, щоб втримувати на плаву шоу, не даючи йому потонути. Тим паче, що iм допомагають такi потужнi магiчнi сили, як режисерський професiоналiзм Майка Н’юелла, чародii-спецефектники та фiнансова мiць Голлiвуду.

Взагалi можна було б втриматись вiд зауваження про акторськi здiбностi, однак, на вiдмiну вiд перших трьох стрiчок, четверта у бiльшiй мiрi зосереджуeться на особистих переживаннях юних героiв – перше кохання i таке iнше. Тут вже e що грати, i, на жаль, успiхи Редклiффа та Грiнта у цьому майже такi самi, як у iхнiх героiв на першому балу. У Емми Вотсон, тобто Гермiони, в обох випадках досягнення кращi, але ii роль цього разу не дуже велика, а участi у пригодах вона майже не бере – на вiдмiну вiд попередньоi, третьоi частини, де вона фактично вiдсунула у тiнь заголовного героя.

Час невблаганний. Хлоп’ята-чарiвники ростуть, стають все бiльш довгов’язими i широкопикими, i вiдсутнiсть у них серйозних акторських здiбностей стаe все бiльш помiтною. Втiм, за чотири роки вони вжились у своi ролi в достатнiй мiрi, щоб втримувати на плаву шоу, не даючи йому потонути. Тим паче, що iм допомагають такi потужнi магiчнi сили, як режисерський професiоналiзм Майка Н’юелла, чародii-спецефектники та фiнансова мiць Голлiвуду.

Продовжити читання “Гаррi Поттер i вогненний кубок”

Спостерiгач

Спостерiгач (The Watcher / Наблюдатель). США, 2000. Режисер Джо Чарбанiк. У ролях: Джеймс Спейдер, Кiану Рiвз, Марiса Томей, Ернi Хадсон, Крiс Еллiс.

Новий канал, вiвторок 27 грудня, 00.30

Жорстокий психопат Грiффiн (Рiвз) полюбляe спостерiгати за самотнiми молодими жiнками, а потiм вбивати iх у власних квартирах. Впевнений у своiй невловимостi, манiяк починаe ризиковану гру з колишнiм агентом ФБР Кембеллом (Спейдер), котрий кiлька мiсяцiв тому не змiг затримати його на мiсцi злочину…

З кожним роком серiйнi вбивцi з американських фiльмiв стають все бiльш схожими на братiв-близнюкiв з майже незмiнним репертуаром “жахливих” гримас та висловiв. Не e винятком i лиходiй у виконаннi популярного Рiвза (пiсля “Матрицi” актор вирiшив випробувати себе в усiх можливих амплуа). Дебютант у кiнорежисурi Чарбанiк ранiше робив вiдеоклiпи, тому i цього разу основну увагу придiлив монтажу та саундтреку. Однак ефектнi зйомки i модна музика не компенсували вiдсутнiсть оригiнальних сюжетних ходiв та цiкавих персонажiв. Стрiчка навiть не виправдала свiй 33-мiльйонний бюджет, зiбравши у прокатi США тiльки 27 млн. доларiв. Пiсля перегляду подiбних пересiчних трилерiв стаe бiльш зрозумiлим глядацький успiх “Ганнiбала”, який, попри численнi недолiки, змiг видiлитися серед великоi кiлькостi представникiв жанру завдяки таланту Рiдлi Скотта i акторському професiоналiзму Ентонi Хопкiнса.

Спостерiгач (The Watcher / Наблюдатель). США, 2000. Режисер Джо Чарбанiк. У ролях: [Джеймс Спейдер->james-spader], [Кiану Рiвз->keanu-reeves], [Марiса Томей->marisa-tomei], Ернi Хадсон, Крiс Еллiс.

Новий канал, вiвторок 27 грудня, 00.30

Жорстокий психопат Грiффiн (Рiвз) полюбляe спостерiгати за самотнiми молодими жiнками, а потiм вбивати iх у власних квартирах. Впевнений у своiй невловимостi, манiяк починаe ризиковану гру з колишнiм агентом ФБР Кембеллом (Спейдер), котрий кiлька мiсяцiв тому не змiг затримати його на мiсцi злочину…

Продовжити читання “Спостерiгач”