Співучасник (Collateral / Соучастник). США, 2004. Режисер Майкл Манн. У ролях: [Том Круз->tom-cruise], [Джеймі Фокс->jaime-fox], [Марк Руффало->marc-ruffalo], Джейд Пінкетт-Сміт, Денніс Фаріна, Пол Еделстейн.
ICTV, субота 14 червня, 19.00
Дія розгортається у салоні лос-анджелеського таксі, водій якого з жахом розуміє, що став заручником свого клієнта – кілера, котрий під час поїздки починає виконувати «замовлення». Для того, щоб врятуватись, таксист Макс повинен знешкодити злочинця…
«Концепція народилась у моїй голові років у 17, тобто у 1989 році, – розповідає сценарист Стюарт Бітті. – Я їхав у таксі, по-дружньому розмовляв з водієм і раптом подумав: «На моєму місці міг бути якийсь лиходій чи вбивця, а цей хлопець сидить спиною до пасажира і не знає, кого везе». У 1991 р. Бітті написав на цю тему свій перший сценарій, який у 1999 р. потрапив на студію «Дрімворкс».
Три наступні роки, за словами сценариста, проект був «прохідним двором для режисерів». Мімі Ледер («Зіткнення з безоднею») не змогла домовитись з продюсерами про бюджет і відмовилась знімати картину. Потім сценарієм зацікавився Расселл Кроу. Півроку він чекав початку зйомок, але так і не дочекався. Коли «Гладіатор» пішов, головним претендентом на роль вбивці став Круз. Актор давно мріяв зіграти негідника, оскільки його єдина негативна роль (Лестат в «Інтерв’ю з вампіром») досі вважається найкращою. Подейкували, що режисером стане колишній оператор Януш Камінскі («Загублені душі»), однак у березні 2003 р. стало відомо, що фільм зніматиме Майкл Манн («Сутичка», [«Алі»->ali]).
У червні 2003-го почали підбирати акторів. Бітті благав продюсерів віддати роль таксиста Макса Роберту Де Ніро: «Уявляєте: повна протилежність Тревісу Біклу! Проте студія хотіла запросити когось молодшого». Претендентом на роль називали коміка-суперзірку Адама Сендлера («Водоноша»), оскільки персонаж є не звичайним таксистом, а письменником-гумористом, який підробляє у якості водія. Через кілька тижнів грати Макса доручили темношкірому комедіанту Джеймі Фоксу («Алі»). Цей актор пробувався на роль у хіті Круза «Джеррі Магвайр», яка потім принесла «Оскар» К’юбі Гудінгу-мол. Фокс заявив, що, працюючи над образом «героя мимоволі», хотів висловити повагу до кількох чоловіків із захопленого 11 вересня авіалайнера, які намагались знешкодити терористів.
Роль поліцейського, котрий переслідує героя Круза, призначалась [Велу Кілмеру->val-kilmer], однак наприкінці вересня актор відмовився, віддавши перевагу історичній епопеї [Олівера Стоуна->oliver-stone] [«Александр»->alexander]. Його замінив Марк Руффало ([«Останній замок»->last-castle]).
Використовуючи сюжетну схему типового трилера лише як привід, режисер розповідає дуже невеселу життєву історію. Третім головним героєм його картини нарівні з мрійником-таксистом (Фокс) та кілером-філософом (Круз) стає нічний Лос-Анджелес – місто зруйнованих мрій з його яскравими вогнями, урбаністичними пейзажами і атмосферою порожнечі й самотності, яка переслідує персонажів протягом усього фільму. Візуальне рішення нової картини Манна нагадує його іншу відому стрічку – «Сутичку» (1995) з Де Ніро та Аль Пачіно. Присутній у «Співучаснику» і мотив вибору, точніше, його відсутності, який був у «Сутичці» головним.
Фильм очень понравился, он держыт в напрежении до последней минуты!
Одна з небагатьох дійсно сильних ролей Круза. Фільм сподобався свого часу…