Апокалiпсис сьогоднi

Апокалiпсис сьогоднi (Apocalypse Now / Апокалипсис сегодня). США, 1979. Режисер Френсiс Форд Коппола. У ролях: Марлон Брандо, Мартiн Шин, Роберт Дювалл, Фредерiк Форрест, Сем Боттомс, Лоренс Фiшберн, Деннiс Хоппер, Харрiсон Форд.

1+1, понедiлок 16 червня, 00.05

За наказом командування капiтан Вiллард (Шин) маe знайти i знищити божевiльного полковника Курца (Брандо), який вийшов з-пiд контролю i заснував кривавий культ. Те, що бачить Вiллард протягом подорожi, нагадуe породжене вiйною пекло.

Iдея зняти картину, присвячену темi вiйни у В’eтнамi, виникла у режисера ще на початку 70-х. На прохання Копполи один з його друзiв Джон Мiлiус (у майбутньому – постановник “Конана-варвара” та “Червоного свiтанку”) написав сценарiй за мотивами роману Джозефа Конрада “Серце пiтьми”. Сам Коппола збирався лише виконувати обов’язки продюсера, а режисуру планував доручити дебютанту Джорджу Лукасу. Стрiчка з бюджетом 1,5 млн. доларiв, яку мали знiмати на Фiлiппiнах, повинна була стати чимось на кшталт скромного телесюжету про В’eтнам. Однак тодi цей задум так i не вдалося втiлити.

Апокалiпсис сьогоднi (Apocalypse Now / Апокалипсис сегодня). США, 1979. Режисер [Френсiс Форд Коппола->fransis-ford-coppola]. У ролях: [Марлон Брандо->marlon-brando], Мартiн Шин, [Роберт Дювалл->robert-duvall], Фредерiк Форрест, Сем Боттомс, [Лоренс Фiшберн->lawrens-fishburn], [Деннiс Хоппер->dennis-hopper], [Харрiсон Форд->harrison-ford].

1+1, понедiлок 16 червня, 00.05

За наказом командування капiтан Вiллард (Шин) маe знайти i знищити божевiльного полковника Курца (Брандо), який вийшов з-пiд контролю i заснував кривавий культ. Те, що бачить Вiллард протягом подорожi, нагадуe породжене вiйною пекло.

Iдея зняти картину, присвячену темi вiйни у В’eтнамi, виникла у режисера ще на початку 70-х. На прохання Копполи один з його друзiв Джон Мiлiус (у майбутньому – постановник “Конана-варвара” та “Червоного свiтанку”) написав сценарiй за мотивами роману Джозефа Конрада “Серце пiтьми”. Сам Коппола збирався лише виконувати обов’язки продюсера, а режисуру планував доручити дебютанту Джорджу Лукасу. Стрiчка з бюджетом 1,5 млн. доларiв, яку мали знiмати на Фiлiппiнах, повинна була стати чимось на кшталт скромного телесюжету про В’eтнам. Однак тодi цей задум так i не вдалося втiлити.

Коппола повернувся до нього у серединi 70-х, пiсля того, як став обличчям “нового Голлiвуду”, лауреатом п’ятьох “Оскарiв” та “Золотоi пальмовоi гiлки” i уславленим автором двох “Хрещених батькiв” та “Розмови”. “Я перебував у станi ейфорii, – згадуe режисер. – Усi моi фiльми мали успiх, який мене стимулював”. Вiн знову запропонував постановку Лукасу, але той знiмав “Зорянi вiйни” i вiдмовився. Вiдхилив пропозицiю i Мiлiус, який працював над кiлькома сценарiями. Коппола вирiшив сам поставити картину, перетворивши ii на суперпроект. Вiн переписав сценарiй, знайшов iноземних спонсорiв i розпочав пошуки зiрок, якi б погодились виконати головнi ролi у стрiчцi. На роль Курца режисер запросив Марлона Брандо, а на роль Вiлларда – Стiва Макквiна, але обоe вiдмовились. Коппола по черзi пропонував обидвi ролi Аль Пачiно, [Джеку Нiколсону->jack-nicholson], Джеймсу Каану, Роберту Редфорду, проте нiхто з них не захотiв брати участь у кiноавантюрi, пов’язанiй з багатомiсячним перебуванням у джунглях. Роль Вiлларда дiсталась маловiдомому актору Мартiну Шину.

Невдачi переслiдували Копполу. Iноземнi партнери вiдмовились працювати з ним, i режисер змушений був домовитись зi студieю “Юнайтед Артiстс”. Уряд Австралii не дозволив йому вести зйомки на територii краiни, а американська армiя не захотiла дати необхiдну вiйськову технiку. Дозвiл на зйомки на Фiлiппiнах обiйшовся у мiльйон доларiв, а участь Брандо, який врештi-решт погодився зiграти Курца, – у два мiльйони. Стiльки ж коштувала знаменита сцена атаки гелiкоптерiв пiд музику Вагнера, над якою працювали майже вiсiм тижнiв. 25 травня 1976 р. тайфун на Фiлiппiнах знищив декорацii вартiстю мiльйон доларiв. Коппола, що знаходився на межi нервового зриву, весь час змiнював сценарiй та концепцiю майбутнього шедевру i довго не мiг вигадати гiдний фiнал. 21 травня 1977 р. зйомки нарештi завершилися.

Повернувшись до США, режисер разом з Волтером Мерчем засiв за монтаж: з 250 годин вiдзнятого матерiалу потрiбно було залишити тiльки три. Вони працювали майже пiвтора року, а пiсля прем’eри на Каннському фестивалi, де фiльм здобув “Золоту пальмову гiлку”, внесли у нього ще 15 змiн. “Апокалiпсис сьогоднi” усiм здавався дивною, божевiльною картиною, i якби вона йшла три з половиною години, ii вважали б ще бiльш божевiльною”, – пояснюe Коппола. Реакцiя на стрiчку була дуже суперечливою, i лише згодом ii визнали одним з найвидатнiших фiльмiв про вiйну в iсторii кiно. А випустити в прокат повну версiю “Апокалiпсису” режисер наважився тiльки у 2001 р. “Ми змогли додати i повнiстю вирiзанi сцени, i маленькi епiзоди, котрi знижували темп, але створювали особливу атмосферу, – розповiдаe вiн. – Сьогоднiшня публiка набагато краще сприймаe нестандартнi картини”. Шедевр Копполи дочекався свого часу, в чому тепер можуть переконатись й украiнськi любителi кiно. Велика подяка каналу “1+1”: що може бути кращим, нiж почати новий робочий тиждень iз зустрiчi свiтанку пiсля ночi, проведеноi за переглядом кривавоi багатозначноi епопеi.

3 коментаря для “Апокалiпсис сьогоднi”

  1. Легендарний фiльм легендарного режисера. Чи може людина вважати себе Богом? Який сенс вiйни? Яка цiна життя? Яка вартiсть людини? Вiчна фiлософiя яку на диво вдало i талановито вiдобразили в фiльмi.

    Цiкавий телеанонс, i фiльм не менш цiкавий 😉 Хто ще не бачив, дуже рекомендую. А я теж перегляну, вже раз десятий напевно…

  2. Класична сцена авiабомбардування пiд музику Вагнера — останнiм часом стрiчку часто починають документальним фiльмом як знiмався Апокалiпсис, також вельми цiкавим.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *