Земля достатку

Включення цієї картини до програми під назвою “Нове німецьке кіно” може здатися не найкращим кроком – просто тому, що тема і актори у фільмі американські, і мова у фільмі звучить англійська (точніше, її американський різновид). Творчість Вендерса завжди здавалась занадто “американською” багатьом його колегам і критикам. Режисер дійсно зробив американські культуру і спосіб життя однією з провідних тем своєї творчості, що не заважає йому дивитись на чужу країну європейським поглядом (тут можна згадати його “Американського друга”, “Хемметта”, “Готель “Мільйон доларів” тощо). Де Ніро, приїхавши на Московський кінофестиваль 1987 р., казав, що йому подобається, як Форман і Поланський в своїх фільмах знаходять незвичний підхід до добре знайомих американцям тем. З Вендерсом те саме.

Цього разу він створив одне з найбільш серйозних і глибоких досліджень наслідків трагедії 11 вересня. Трагедії американської і загальнолюдської водночас. Для Америки це був момент руйнування ілюзій цілковитої стабільності й всемогутності і створення ілюзій нових, значно більш небезпечних, які підігрівали зростаючі страх і параноя. А для жителів інших країн, особливо тих, які бачили у Сполучених Штатах лише світового жандарма, це був привід подумати над питанням: чи варті співчуття й жалю середньостатистичні жителі такої країни? Відповідь багатьох була швидкою і негуманною. Про все це чесно сказано у “Землі достатку”.

Включення цієї картини до програми під назвою “Нове німецьке кіно” може здатися не найкращим кроком – просто тому, що тема і актори у фільмі американські, і мова у фільмі звучить англійська (точніше, її американський різновид). Творчість Вендерса завжди здавалась занадто “американською” багатьом його колегам і критикам. Режисер дійсно зробив американські культуру і спосіб життя однією з провідних тем своєї творчості, що не заважає йому дивитись на чужу країну європейським поглядом (тут можна згадати його “Американського друга”, “Хемметта”, [“Готель “Мільйон доларів”->million-dollar-hotel] тощо). [Де Ніро->robert-de-niro], приїхавши на Московський кінофестиваль 1987 р., казав, що йому подобається, як Форман і Поланський в своїх фільмах знаходять незвичний підхід до добре знайомих американцям тем. З Вендерсом те саме.

Цього разу він створив одне з найбільш серйозних і глибоких досліджень наслідків трагедії 11 вересня. Трагедії американської і загальнолюдської водночас. Для Америки це був момент руйнування ілюзій цілковитої стабільності й всемогутності і створення ілюзій нових, значно більш небезпечних, які підігрівали зростаючі страх і параноя. А для жителів інших країн, особливо тих, які бачили у Сполучених Штатах лише світового жандарма, це був привід подумати над питанням: чи варті співчуття й жалю середньостатистичні жителі такої країни? Відповідь багатьох була швидкою і негуманною. Про все це чесно сказано у “Землі достатку”.

Пол Джеффріс – живе втілення “поствересневої” параної, її граничної форми, коли страх спонукає до дій, причому з пістолетом в кишені. Тема недовіри до всіх людей арабської зовнішності пройшла (десь на першому плані, десь на другому) через два десятки голлівудських фільмів різних жанрів, знятих за два останніх роки. Її розкрито, наприклад, у [“Зіткненні”->crush], і навіть у звичайних бойовиках інколи показують, як поява будь-якого безневинного араба на сцені потенційного злочину жахає служителів закону. От і пан Джеффріс, побачивши підозрілого представника не дуже дружньої Америці нації, та ще й з двома не менш підозрілими коробками в руках, робить висновки швидко. Якби він був такий один, це було б півбіди. Однак Вендерс красномовно натякає, що дуже багато американців купуються на новий образ ворога, який старанно створюють деякі їхні політики і ЗМІ. Це невесела правда, але людині набагато легше жити, коли є кого ненавидіти. Ясний образ ворога спрощує життя, створює ілюзію того, що можливий поділ на чорне і біле, і водночас робить людину слухняним пішаком в руках влади.

Типовий для Вендерса і “фальшивий” детективний сюжет, в якому розв’язка майже завжди проста й очевидна. Він лише прикриття для справжнього сюжету про шлях, який проходять двоє людей до взаєморозуміння. Один з них при цьому позбавляється більшості ілюзій, які стали сенсом його життя. Інша проходить перший серйозний життєвий тест на терпимість, здатність розуміти і співчувати.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *